Regelmatig komt de vraag voorbij waarom een zakelijke glasvezelaansluiting veel duurder is dan een aansluiting thuis? Het is toch allebei glasvezel? Een kort antwoord op die vraag is: ‘Ja, het is allebei glasvezel, maar niet hetzelfde’

Waar zitten dan de verschillen in?

1. Keuzevrijheid versus koppelverkoop

Het aanbod van de grote partijen als KPN en Ziggo is ‘gesloten’: bovenop de toegang tot het glasvezelnetwerk leveren zij bij voorkeur hun eigen diensten, zoals telefonie, tv en toegang tot internet. Deze koppelverkoop beperkt de keuzevrijheid van jou als klant. Ondernemers en organisaties verwachten een vrij verkeer van data en diensten. Dit betekent dat je zelf wilt kiezen welke diensten je wilt gebruiken en wie jouw dienstverlener wordt. Consumenten zijn gewend aan beperkte keuzevrijheid, veelal noodgedwongen.

2. Snelheid

Een bedrijf of organisatie wil 24/7 kunnen beschikken over de eigen bandbreedte en geen vertragingen ondervinden als gevolg van up- of downloaden van anderen. De verwachting is dat organisaties niet alleen veel meer bandbreedte gaan gebruiken (1 Gbps of meer), maar ook steeds minder vertraging gaan accepteren. Dit zal hogere eisen stellen aan het netwerk en het beheer ervan. Voor consumenten volstaat op dit moment nog een met andere gebruikers gedeelde glasvezelverbinding, maar met de toenname van diensten en het downloaden van steeds meer en grotere bestanden is dat vaak niet meer afdoende. De buurjongen die intensief films download, zorgt dan voor veel irritatie omdat de glasvezelverbinding toch wel heel langzaam wordt.

3. Uptime

Bedrijven of instellingen worden steeds afhankelijker van hun toegang tot internet. Zij eisen vaak een uptime van 99,9 procent of meer. Voor consumenten is het nu vanwege het beperkte en veelal recreatieve verkeer niet nodig om een (zeer) hoge uptime te hebben. Men is dus niet bereid om hier extra voor te betalen. Als men de beschikking heeft over tv, internet en telefonie is men tevreden.

4. Prijs

Zoals je ziet blijkt dat de eisen van bedrijven veel hoger liggen dan die van huishoudens. Consumenten zijn dan ook niet bereid te betalen voor een glasvezelaansluiting met zakelijke karakteristieken. In de zakelijke glasvezelmarkt wordt overigens vaak geschermd met ‘vanaf’ prijzen. Let daarbij goed op dat je appels met appels vergelijkt, het toekomstige gebruiksplaatje als uitgangspunt hanteert en alle extra’s meeneemt. Zo voorkom je dat je tot in lengte der dagen vastzit aan een ‘beperkte’ glasvezelaansluiting.

En verder

Er zijn nog diverse andere verschillen te benoemen op basis waarvan de ene glasvezel(aansluiting) niet hetzelfde blijkt te zijn als de andere. Hieronder staan er een paar kort vermeldt:

  • Een consumenten verbinding deelt de glasvezelverbinding met vijf tot tien andere gebruikers. Een zakelijke verbinding is altijd exclusief, dus één op één.
  • Reparaties van gebroken glasvezels gebeurt bij consumenten op basis van ‘best effort’. Bij bedrijven en organisaties is er veelal sprake van garanties van maximaal enkele uren hersteltijd.

Het is belangrijk om deze verschillen te weten voor je providers en verschillende abonnementsvormen met elkaar gaat vergelijken.

 

Glasnet Buren

Glasnet Buren is een initiatief van Ondernemers Platform Buren (de samenwerking tussen actieve ondernemersverenigingen in de gemeente Buren) en heeft een eigen glasvezelnetwerk op de verschillende bedrijventerreinen van Buren. Een eigen zakelijk netwerk, van, voor en door Burense ondernemers, zonder winstoogmerk.

Wilt u meer weten over glasvezel en de mogelijkheden die glasvezel u kan bieden? Of wilt u aangesloten worden op ons netwerk? Bel met 0344 – 600 770.

Powered by WPeMatico