Regelmatig horen we de vraag waarom een zakelijke glasvezelaansluiting duurder is dan een aansluiting thuis? Het is toch allebei glasvezel? Het klopt inderdaad dat het allebei glasvezel is, maar toch is het niet hetzelfde. En dat leggen we graag voor je uit.

Betrouwbaarheid

Als we kijken naar de verschillen, zit het vooral in betrouwbaarheid en snelheid. Om met het eerste te beginnen, de uptime is erg belangrijk, want bedrijven of instellingen worden steeds afhankelijker van hun digitale bereikbaarheid. Zij eisen vaak een uptime van 99,9 procent of meer. Voor consumenten is het nu vanwege het beperkte en veelal recreatieve verkeer niet nodig om een (zeer) hoge uptime te hebben. Men is dus niet bereid om hier extra voor te betalen. Als men de beschikking heeft over tv, internet en telefonie is men tevreden. Daarbij komt de vernieuwende technologie vaak eerst bij bedrijven begint. Zaken als sensoring, werk op afstand, camera’s, domotica, etc. eisen dat de hoge uptime steeds belangrijker wordt.

Snelheid

Een bedrijfsmatige glasvezelaansluiting wil dag en nacht kunnen beschikken over zijn eigen bandbreedte en geen vertragingen ondervinden als gevolg van up- of downloaden van anderen. De verwachting is dat organisaties niet alleen veel meer bandbreedte gaan gebruiken (1 Gbps of meer), maar ook steeds minder (>meer dan 10 milliseconden) vertraging (latency) gaan accepteren. Dit stelt hogere eisen stellen aan het netwerk en het beheer ervan. Voor consumenten volstaat op dit moment nog een met andere gebruikers gedeelde glasvezelverbinding. Mede hierdoor heeft Glasnet Buren onlangs de snelheid van alle abonnementen verhoogt.

Naast betrouwbaarheid en snelheid zijn er nog meerdere verschillen, waarvan we een aantal zullen noemen.
1. De buizen bij een huisaansluiting zijn direct buried (gesloten). Bij een bedrijfsaansluiting wordt gebruik gemaakt van blown fiber (open).
2. De graafdiepte van een consumentenaansluiting is 20, 30 of 60 cm. Een zakelijke aansluiting dient altijd gelegd te worden op 60 cm diepte.
3. Een consument deelt de glasvezelverbinding met vijf tot tien andere gebruikers. Een zakelijke verbinding is altijd exclusief, dus één op één.
4. De uptime garantie van een consument is maximaal 95 procent (meestal rond de 89 procent). Een zakelijke verbinding dient altijd 99,9 procent te zijn.
5. Reparaties van gebroken glasvezels gebeurt bij consumenten op basis van ‘best effort’. Bij zakelijke verbindingen is er veelal sprake van garanties van maximaal enkele uren hersteltijd.
6. Support bij consumenten is op werkdagen tussen 09:00 en 18:00. Bij Glasnet Buren dient deze tot 7×24 te zijn.
7. De diensten die bij consumenten worden afgenomen zijn hoofdzakelijk tv en internet. Bij zakelijk ligt de focus op internet; VoIP, vpn, etc.

Wilt u meer weten over glasvezel en de mogelijkheden die zakelijk glasvezel u kan bieden? Of wilt u aangesloten worden op ons netwerk? Bel Glasnet Buren op 0344-600770.

Powered by WPeMatico